Nőtincsi Általános Iskola

Szeretettel köszöntjük a Nőtincs Általános Iskola honlapján...

Sakkpalota

Polgár Judit SakkPalota Képességfejlesztő Oktatási Program

Facebook

1. osztály

Milyenek is vagyunk? 1-2 szóval: Különlegesek, sokoldalúak. Befogadó, egymást segítő kis közösség. Az év eleji ismerekedés után gyorsan kiderült a tanító bácsi számára, hogy igencsak „fecsergős-ficsergős”  osztályba csöppent. Teltek-múltak a hónapok és a tudásvágyunk is egyre fokozódott. Amikor elfáradtunk egy kicsit akkor néha megkérdeztük a tanító bácsit: - Mikor lesz vége az órának? Válasz: - Amikor kicsengetnek! Kérdeztük újra: -És mikor csengetnek ki? Válasz: - Amikor vége az órának! J Jót nevettünk …Kedvenc tantárgyunk a matematika és a testnevelés. Vannak közöttünk már igazi sportolók is: focisták és kajakosok. A lányok közül többen is gyengéd érzelmeket táplálnak a rajz és művészetek iránt. Ősszel és télen színházi előadásokat is tekintettünk meg.

A tanév során megismerkedtünk a sakkpalota szereplőivel és magával a sakkozás alapjaival is. Szuper sakkjátszmák színesítették a szüneteket.

Szeretünk párokban vagy csoportokban dolgozni. Igyekvő csapat vagyunk.

Mi vagyunk a nőtincsi elsősök.

 

2. osztály

A második osztály még a játék és a mese birodalma. Játszva tanulunk, tanulva játszunk. Éppen ezért:

A királyfi és a királylányok

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy királyfi. Ez a királyfi 6 évesen úgy döntött, hogy elég volt az építőkockából, játékautóból és képes könyvekből. Ő inkább vándorútra indult volna, melynek során felfedezhet egy új világot, megismerhet új dolgokat, egyszersmind egyre okosabb lehet! Kicsi volt még, ezért édesanyját hívta, hogy segítsen neki; ugyan merre induljon!? Anyukája kézen fogta és ketten együtt elindultak arra a helyre, ahol tudták, hogy igazi kihívások, rejtélyes kalandok, csupa – csupa izgalmas nap várja. Szélesre tárta kapuit előttük a Nőtincsi Általános Iskola és sok szeretettel üdvözölte legújabb gyermekét! A kicsi királyfi megtalálta saját tróntermét, ahol elfoglalta a számára kijelölt helyet. Várta a többi királyfit, hogy együtt nézzenek szembe száz veszéllyel és kalanddal. Nem is várakozott hiába, egyszer csak nyílt az ajtó és belépett ……. egy királylány! Királylány??? No sebaj, hátha érkezik egy királyfi is! De a mi kicsi királyfink hiába várta végig türelmesen, míg mindenki megérkezett. Csupa – csupa királylány zsongott, csicsergett, nevetgélt, beszélt vagy épp’ énekelt körülötte. Eleinte a kicsi királyfi nem nagyon tudott mit kezdeni a helyzettel. Nem is értette, hogy hogyan lehet ennyire sok királylánnyal körülvéve sikeresen és boldogan végigmenni a sok kalandot, rejtélyt és feladványt tartogató úton.

Ám azóta eltelt már két év! Bebizonyosodott a kicsi királyfi számára, hogy a királylányok sem egyformák; annak ellenére, hogy „csak” lányok! Kivel jobban – kivel kevésbé, de végül is mindenkivel jó együtt tölteni az időt. Vannak, akik a matematika fondorlatos útvesztőin segítenek neki. Ők azok a királylányok, akik pillanatok alatt megfejtik az összefüggéseket, megértik a lényeget és alig várják az újabb megoldandó talányt. Vannak, akik a svédszekrény, dobbantó és talajtorna nevű sárkányokat segítenek legyőzni. A kalandos utazás minden állomásán talált olyan királylányt, akivel tudott együtt küzdeni: a Szövegértés-hegységet megmászni, a Szorzótábla várat bevenni, a 100-as számkör ingoványos talaján biztonsággal átjutni, a Helyesírás-labirintusból hibátlanul kijutni, a különböző versenyekre alaposan felkészülni. Közben persze a királylányok is küzdöttek lankadatlanul és kitartóan, nap, mint nap: egymással!!! 

Az elmúlt két év során az én egy szem királyfim és sok királylányom rájöttek, hogy együtt jobb és könnyebb. Ha lehetőségünk van rá, akkor szívesen töltjük együtt a szabadidőnket is akár a tróntermünkben, akár a csodálatos természetben. Szeretnek közösen dolgozni, főleg mióta a Tudás Birodalmának egy mindeddig ismeretlen tartományát kezdtük felfedezni, a Sakkpalotát. Minden játékosabb, könnyebb és érthetőbb, ha a Kisgyalog, Bumm Bástya, Futi Futó, Hopp Huszár, Vendi Királynő, vagy maga Keresztes Király segít begyakorolni!

Szépen haladunk együtt az úton, s lassan egy különös és meseszerű családdá válunk: egy királyfi, az ő királylány húgai és nővérei és én. Boldogan élünk, míg …… ők ötödikesek nem lesznek, hogy akkor már igazi közösségként, testileg – lelkileg - szellemileg felkészülten folytathassák útjukat az Óperenciás-tengeren, át az Üveghegyen, hol vár rájuk maga az Élet!

 

3. osztály:

A 3. osztály három éve alkot szoros közösséget. A gyermekek közös kapcsolata már korábban kialakult, hiszen az osztály nagyobb része egy óvodai csoportból érkezett, bár többen a szomszédos településről járnak hozzánk. Az óvodában tanultak éppúgy segítették minden gyermek iskolai beilleszkedését, mint a szülők és pedagógusok támogató gondoskodása.

Az alsó tagozat az alapfokú nevelés-oktatás kezdő szakasza, mely az 1-4. évfolyamot öleli fel. Mivel ez az alapozó szakasz, itt a tanulókkal való foglalkozás középpontjában a fejlesztés áll. Munkánk során az alapkészségek minden tanulónál megfelelő ütemben fejlődnek. Igyekszünk a tanórai foglalkozások feladatait, módszereit úgy megválasztani, hogy a tanulók minden lehetőséget megkapjanak erre. Az alapkészségek kialakítása mellett a tanulók kreatív, önálló gondolkodásának fejlesztése és a tehetséggondozás is fontos feladat. Ezért a tanulók részt vesznek különféle szakkörökön, versenyeken, rajzpályázatokon. Tanulmányi versenyeken megyei és országos helyezéseket érnek el, egy tanuló az Országos Honismereti Tanulmányi Verseny első helyezettje lett. Minden tanévben többször is elmegyünk kirándulni, színházba.

Sok gyermek sportol aktívan: kajak-kenu, foci, karate és atlétika edzéseken vesznek részt. Többen zenélni tanulnak. Ezek a tevékenységek is segítik akaraterejük, kitartásuk fejlődését.

A szülők is szorosan kapcsolódnak az osztály életéhez. Közös kirándulásokat, kézműves foglalkozásokat, nyílt órákat tartunk, hiszen a gyermekeknek a legfontosabb a család szeretete.

Részt veszünk a nemzeti és egyéb ünnepek alkalmából rendezett iskolai ünnepélyeken, és sokszor mi is ügyesen szerepelünk különféle rendezvényeken.

Hangsúlyt fektetünk arra is, hogy szép környezetben dolgozzunk, ezért a tantermünket mindig feldíszítjük, az aktualitásoknak megfelelően, főleg a tanulók munkáival. Ebben is sok segítséget kapunk a szülőktől.

Összességében elmondható, hogy a gyerekek jól érzik magukat kis közösségükben.

 

4. osztály:

A szupi kis „sportosztály”

Fitt kis csapat vagyunk. Osztályunk életében a tanulás után a sport áll. Kajakozni járunk, imádjuk a focit, tömegsportot és mindent, ami a mozgással összeköthető. A versenyeken is szívesen részt veszünk, legyen az versmondó, szlovák, mesemondó vagy sport. Mindenen képviseltetjük magunkat. Szabadidőnkben is inkább a szabadban játszunk a barátokkal, haverokkal; minthogy a számítógépet és a Tabletet nyomkodjuk. Szeretjük a természetet és a közös játékokat. Összetartó közösség a miénk, segítünk egymásnak.

Ha összetűzés van az osztályban és önállóan nem tudjuk megoldani, osztályfőnökünk segítségét kérjük. A problémákat mindig megbeszéljük és megoldjuk.

Viccelődünk eleget és mókázunk sokat. Vidám társaság vagyunk, jókat szoktunk nevetgélni.

Az órákon figyelünk és egymás szavába vágva mondjuk a helyes megoldást. Szorgalmasan tanulunk többnyire, de néha megfeledkezünk a felszerelésről és a házi feladatokról. A tanár nénink ilyenkor mérges, de összekapjuk magunkat és jobban odafigyelünk.

Szerintünk ez az osztály nagyon SZUPI!

 

5. osztály:

"Foci a minden"

   A 5. osztály a Szuper csapat. Az osztálynak van egy varázserejű eszköze, mely első ránézésre gömbölyű és szürke. De ez csak a látszat. S mint tudjuk a látszat néha csal. A hosszú és fárasztó 45 perc után végre megszólal az a fránya csengő.  Ekkor eszeveszett rohanás kezdődik a mágikus tárgy megszerzéséért, és indul a nagy csapat (az A team) egyenesen ki az udvarra. A külső szemlélőnek a csapat egy birkacsordához lehet hasonlatos, de ők tudják, hogy mágikus erő van a kezükben és senki sem érhet a nyomukba. Aki a varázsgolyót birtokolja hatalmas tetteket vihet véghez, s a többiek mint dicső vezérüket követik.  "Passz", "dobd",  "rúgd" már hangzanak a  mágikus vezényszavak és kezdődik a szuper játék a foci. Futás, kergetőzés kapura lövés. "Gól", "szuper", "vezetünk", "gyerünk már". A varázsszavak áradata végtelen. A legnagyobb csoda akkor történik, amikor a lányok is beállnak játszani igaz ez ritka kincs, hiszen a foci fiúknak való hangoztatják a nagymenők. Így azonban sokkal szórakoztatóbb, hiszen a lányok nem igazi focisták, őket könnyű legyőzni. Már javában folyik a csatározás, mikor hirtelen megtörik a varázs. Sorakozó hangzik, majd az ügyeletes tanár szava. Véget ért a móka, de semmi sincs veszve a következő szünetben, ha nem történik "baki" újra kezdődik a foci. Addig a szuper csapat pihen. És talán még 1-2 okosság is megragad a fejecskéjükben. Nem biztos, de azért tesznek egy próbát.

   Mint külső varázstalan szemlélő, összességében elmondhatom, hogy a szuper focis osztályban jól érzik magukat a gyerekek, a "foci a minden", de azért jut hely más érdekességnek is. 

 

6. osztály:

Tanév elején még igen rendes osztálynak tartottak minket tanáraink, no de a serdülőkor megtette a hatását. működésbe léptek a hormonok, külső és belső változások történtek, melyeket tanáraink nem mindig tartanak pozitívnak. Azt mondják ránk az évek múlása fordítva hat, mi visszaforgatjuk az időt, időnként olyan felfordulást csinálunk, mintha óvodában lennénk.

Mindannyian nagyon okosak vagyunk, sokat tanulunk, legalábbis minden felelésnél ezt bizonygatjuk, amikor a kérdésre nem tudunk válaszolni.

Szeretünk ebbe az osztályba járni, mert amikor bejövünk mindig jókedv van. Együtt lehetünk azokkal, akiket szeretünk, jól érezzük magunkat, itt vannak a gyerekkori legjobb barátaink. Néha vannak kisebb-nagyobb összezörrenések, ennek ellenére jól együttműködik az osztály – egy húron pendülünk, bár gitározni nem tudunk.

A rendes gyereknek a testnevelés a kedvenc tantárgya, a mi osztályunk a legrendesebb, mert mindannyian szeretünk sportolni, iskolában, iskolán kívül, főleg tanulás helyett.

 

7. osztály:

A hetedik osztály egy 17 fős kis osztály. Hangos és eleven diákokból áll. A lányok között több karakteres egyéniség is található, akik fontos szerepet töltenek be az osztályközösség életében. Nagyon jól terhelhetők és nem rosszak a képességeik sem. Kiváló ötleteik és gondolataik vannak, amit szerepléskor sokszor kamatoztatnak. A fiúk között több az eleven, mint a nyugodt gyermek. A jó magaviselet nem az erősségük.  Beírások tekintetében nem szeretnék javítani a statisztikát. Szereplések alkalmával viszont mindig kitesznek magukért. Jelenleg egy nagyon serdülő közösséget alkotnak, ami miatt előfordulnak ellentétek a fiúk és a lányok között. De hát az ellentétek vonzzák egymást.

 

8. osztály:

A 8. osztály búcsúzik. Az elmúlt nyolc év alatt tökélyre fejlesztettek számos tulajdonságot, képességet. A végén már annyira otthon éreztétek magatokat, azt hittétek anya az iskolában is összepakol utánatok.

Minden rendezvényen szívesen, lelkesen részt vettetek, ha az tanítási időben volt. Különben a „Ne már!” mondatot minden nyolcadikos, minden helyzetben nyelvtanilag helyesen és lelkesen használta.

A súgást mesterfokozatra emeltétek, jól fog jönni a középiskolában. A dolgozatírásokat nagyon szeretitek, belecsempészve báránykákat, kam-ion-okat, titkosírást (még ti sem tudjátok elolvasni!), különféle jeleket használva, hogy eligazodjunk a sorok között megtalálva a helyes megoldást, amit leírtatok, csak nem jó helyre, de hát mégiscsak ott van!

Köszönöm, hogy velem voltatok négy évig!

©2016 Nőtincsi Általános Iskola